BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, August 21, 2009

Salam Ramadhan Al-Mubarak


(gambar ini sebagai hiasan semata-mata..heheheh..kedak iklan kat kropok jak..)

Ramadhan Yang Ku Rindui.....Allahu akbar 3x..

Assalamualaikum w.b.t Ya Allah, Ramadhan yang ku rindui...kini semakin menjengah. Betapa kini aku benar2 mengerti maksud sebenar rindukan Ramadhan. Hati kecil ini cuba untuk membisikkan kepada teman2 ku, insan2 sekeliling ku,, betapa aku ingin meluahkan rasa syukur tak terhingga, untuk aku katakan rindunya aku pada Ramadhan..Subhanallah.

“Apabila tibanya Ramadhan, terbukalah segenap pintu syurga, tertutup rapatlah segala pintu neraka dan syaitan dibelenggu kesemuanya.”

“Barangsiapa yang menghidupkan malam Lailatul Qadar dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka diampunkan baginya dosa yang telah lepas dan barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan pahala, maka diampunkan baginya dosa yang telah lepas.”

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)


Sungguh, buat semua sahabat2ku mahupun rakan taulan, rebutlah tarbiyyah pada bulan yang penuh barakah, bulan yang lebih baik dari seribu bulan. Perbaikilah akhlak kita, tingkatkan amalan kita dan sentiasa iqtiqamah dalam melaksanakan amal kebaikan.

Andai harta adalah racun, maka zakatlah penawarnya, Jika seluruh umur adalah dosa, maka taqwa dan taubatlah ubatnya, Jika seluruh bulan adalah noda, maka Ramadhanlah pemutihnya. Andai amal dirasakan kurang, tarbiyyah dan istiqamah bermulanya tiba Jika khilaf pernah terjadi, mohon agar diampuni segalanya Sungguh Ramadhan yang kurindui pasti mendidik aku yang kerdil ini... amin...

Rebutlah peluang yang yang hampir di depan mata ini, kerana Ramadhan mendatang belum pasti ki
ta bersua kembali. Ingat, posa jangan sik posa...!!! ya kewajipan kita sebagai seorang muslim..emmm..pa gik owhh..just nak madah..rindok juak ekk nangga pesta bazaar Ramadhan..mesti mcm2 ada dijual.. Tapi kena beringat,, walaupun syaitan dikurung time bulan pose, tapi nafsu pasti gik ngekot kita. jadi kawallah nafsu anda. Syukran2. akhir kalam, camat bpose....lalalalalala....... salam


Saturday, August 15, 2009

Forum : Di Mana Auratku ?


(persembahan nasyid menyerikan lagi majlis pada malam tersebut..)


(Persembahan nasyid...Kump Shoutul Ridhwan..)


(suasana damai dan tenang untuk berada dalam majlis ilmu spt ini..)


(sambutan dari pelajar amat menggalakkan....penuh dean kuliah...)

(Ustaz Ilyas selaku moderator, Ustaz Tamri panel 1. dan Ustaz Hasfa Panel 2...)
Assalamualaikum w.b.t

Agak lamak juakku x nulis rah blog towk..
wakaka..minggu tok mcm2 nak digago, yalah xbukk intenet pagik nak nulis rah blog..
ok2.. Sambil ya minggu tok naang banyak juak program yang dipolah. so, aku ringkaskan jak la.. ok..

13/Ogos/2009
Khamis

-sebelah malam ada bacaan Yassin dan solat hajat (mendoakan H1N1 reda)

14/Ogos/2009
Jumaat

-semasa solat Jumaat diadakan sekali bacaan Qunut Nazillah
-diselingkan solat Ghaib salah seorang lecture yang telah kembali ke rahmatullah
-al-fatihah buat nya..

-sebelah malam program forum "Di manakah Auratku? "
-panel jemputan dengan ialah Ustaz Hasfa Bakhry (JAKIM) dan Ustaz Tamri Amrin (HIKMAH)
-ahlijawatan kuasa mengucapkan ribuan terima kasih diatas kehadiran para tetamu dan para pelajar diatas sambutan yang amat menggalakkan.
-moga hadirnya kita dimajlis seumpamanya itu, dengan ikhlas. insyaAllah mendapat keberkatan dari Allah s.w.t

Sunday, August 9, 2009

Penalti julang Chelsea

WEMBLEY, England - Chelsea merangkul kejuaraan pembuka tirai bola sepak England, Perisai Komuniti selepas menundukkan Manchester United menerusi penentuan sepakan penalti 4-1 apabila masa penuh berakhir seri 2-2, semalam.

Ia merupakan kemenangan bermakna buat pengurus baru mereka, Carlo Ancelotti yang membimbing pasukan Blues itu dalam perlawanan kompetitif pertamanya.

Perlawanan tradisi itu juga sekali gus membuka tirai musim baru England, namun ia berlangsung agak panas, terutama selepas kedua-dua pasukan terikat 1-1.

Nani meletakkan United di depan hanya 10 minit selepas perlawanan bermula, manakala Ricardo Carvalho menyamakan kedudukan pada minit ke-52.

Ketika kedudukan terikat 1-1, pemain United, Patrice Evra terbaring di atas padang selepas dikasari Michael Ballack, dan ketika itu pemain tengah Chelsea, Frank Lampard merembat bola untuk kedudukan 2-1.

Jaringan tersebut mencetus kemarahan pemain-pemain United, namun pada ketika permainan hampir ditamatkan, Wayne Rooney berjaya menyamakan kedudukan 2-2, biarpun ulang tayang televisyen menunjukkan dia berada pada posisi ofsaid.

Bayangan awal kekalahan United muncul selepas sepakan penalti pertama yang diambil Ryan Giggs diselamatkan penjaga gol, Peter Cech, yang turut mudah menepis sepakan lemah Evra.

Chelsea mengesahkan kemenangan mereka menerusi sepakan terakhir yang disempurnakan oleh Salomon Kalou. - AP

H1N1-kematian terus meningkat/skul ditutup

H1N1: Lapan lagi mati

  • JUMLAH korban akibat selesema babi atau influenza A (H1N1) di negara ini terus meningkat dengan lapan lagi kematian direkodkan semalam.

    Ia menjadikan jumlah kematian akibat wabak itu meningkat kepada 26 kes sehingga kini.

  • Jadual peperiksaan utama yang bakal diduduki pelajar hujung tahun ini kekal.
  • Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Kementerian Pelajaran yang diketuainya mempunyai pelan kontigensi untuk menangani perkara itu sekiranya jangkitan H1N1 tidak terbendung.
  • Semua masjid di seluruh negara digesa mengadakan solat hajat selepas solat Jumaat akan datang bagi memohon negara diselamatkan daripada penularan wabak influenza A(H1N1).

KOTA KINABALU 9 Ogos – Jumlah korban akibat selesema babi atau Influenza A (H1N1) di negara ini terus meningkat dengan lapan lagi kematian direkodkan hari ini.

Ia menjadikan jumlah kematian akibat wabak itu meningkat kepada 26 kes sehingga kini.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong lai berkata, tujuh kematian yang direkodkan berkenaan dilaporkan daripada golongan berisiko tinggi yang mempunyai penyakit lain.

Selain itu katanya, kes terbaru itu menyaksikan kes kematian pertama di Sabah melibatkan seorang lelaki warga emas dan seorang wanita.

“Satu kematian direkodkan pada 3 Ogos lalu, dua pada 5 Ogos, empat pada 6 Ogos dan satu kematian direkodkan semalam,” katanya pada sidang akhbar selepas majlis penamaan semula Hospital Likas kepada Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah di sini hari ini.

Turut hadir, Pengarah Kesihatan Sabah, Dr. Marzukhi Md. Isa dan Pengarah Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Sabah, Dr. Razak Tambi.

Menurut Tiong Lai, kes kematian di Sabah turut membabitkan seorang wanita berusia 24 tahun yang mengalami masalah obesiti.

Katanya, mangsa dimasukkan ke Hospital Ranau pada 1 Ogos lalu kerana mengalami demam dan batuk selama empat hari, sebelum dihantar ke Hospital Queen Elizabeth (HQE) pada 5 Ogos dan meninggal dunia pada hari yang sama.

Beliau memberitahu, mangsa yang mengalami jangkitan paru-paru dan kegagalan jantung hanya disahkan menghidap wabak H1N1 pada 7 Ogos lalu.

“Kes kematian lain di Sabah adalah melibatkan lelaki berusia 74 tahun yang menghidapi penyakit jantung kronik yang dimasukkan ke HQE pada 3 Ogos yang mempunyai sejarah kesukaran bernafas selama sebulan dan demam satu hari sebelum meninggal dunia pada 6 Ogos lalu,” katanya.

Tiong Lai berkata, pada masa ini seramai 62 mangsa H1N1 sedang mendapatkan rawatan di hospital dan 13 lagi dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU),

Jelasnya, selain itu lima lagi pesakit yang disyaki menghidap H1N1 turut ditahan di ICU bagi menunggu keputusan ujian.

Sementara itu katanya, pada masa ini sebanyak 402 kes direkodkan di Sabah dengan tujuh mangsa masih ditahan di hospital termasuk seorang di ICU dan tujuh lagi kes ILI yang masih menunggu keputusan ujian.

Tambahnya, sehingga hari ini juga sebanyak 35 sekolah di Sabah ditutup akibat wabak itu.


http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0810&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

Kursus Pengurusan Organisasi 2009


(sesi penerangan Akta dan kontrak sosial serta isu-isu berkaitan..)


(emm..haha...gambar tak clear lak...)


(sesi bersama President2 club....test sora lok..katanya..heheh)

Assalamualaikum wbt..dan salam sejahtera pada all kwn2 ku..

Emm.. dari 8-9 h/bulan Og0s tek..(bruk jak lepas) telah berlansung nya program yang disebutkan diatas.. Aku mewakili Jabatan Pertahanan Awam..sekaligus S/U JPMQ (Masjid Al-Quwariyyin) dan bersama rakan SFROST (Science Frontiers).. kursus seumpamanya ini memang memberikan banyak input untuk kami cernakan dan membantu kami dalam melancarkan program serta aktiviti yang berlansung dalam jangka setahun ini. Malah, kami yang hadir menggalas harapan semua pihak untuk menggerakkan serta memajukan dan menyuburkan kleab/persatuan kami. Memang byk yg telah kami perolehi.

Sabtu (8/8/2009)


sesi pagi
-taklimat "The Character Of Leader"..disampaikan oleh TPHEP...mengupas segala yang berkaitan dengan kepimpinan.


sesi pagi 2
-taklimat "Mahasiswa Generasi Pewaris"..bersama En Fardhilah..membongkor rahsia perlaksaan menjadi pemimpin dan pelajar serta tanggungjawab lain.. kami yag hadir tak kering gusi dari awal bicara sehingga tamat sesinya..\fuhhh power tol atrract audiences..


sesi petang-taklimat "Pengurusan Kewangan".disampaikan oleh bendahari MPP..saudara Paul.. leh tahan juak bagi talk..aice ceh.. eheh

Ahad (9/8/2009)


sesi pagi
-taklimat "Akta-akta", "kontrak sosial" dan yang berkaitan.. oleh Sarjan Marzuki...emm..so karang kami tau la..menda yang bulih..and tak buliuh...


sesi pagi 2
- taklimat "Perancangan dan Menyediakan Proposal" oleh Exxecutive emm..ape ahh..
lupe lak. ehehe.. best gak.. tau cara2 melaksanakan nya kang..

sesi t.hari- PENUTUPAN..oleh YDP saudara Fitri.. kami mendegar amanat serta berkongsi suka duka menjadi pimpinan bersama kami yang juga pemimpin yang lain. so..ok la aku gtaw takat nie.. everything well done.. nak ucap thanks to all..huhu. penat nak taip semua appriciation nieh.. hehe.. but just love you all. haha salam.

"Jadilah pemimpin yang berlandaskan Al-Quran dan Sunnah, malah kepimpinan Rasulullah saw adalah pimpinan yang terunggul semasa hayatnya. Ikhtiar untuk menjadikan baginda role model kepimpinan kita.. syukran.."

Tuesday, August 4, 2009

JOm Cemerlang SPM-SMK SEBUYAU


(perjalanan menuju ke Sebuyau..dari Kuching perlu menggunakan 2 buah Feri..ini pengkalan feri di Sg. Bulu..30minit menuju ke Sebuyau..adventures ehhh)


(pengenalan Program Jom Cemerlang SPM-PERKEPIS.Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak)


(Aktiviti pelajar Non-Muslim: Ekspressi Kendiri dan menjalin ukhwah bersaudara)


(Modul Pembangunan INsan: Sebidang Tanah..)


(rehlah minda dan fizikal...Senam Mee KeeTaw, Roti Canai n Teh Tarik.)


(Surau SMK Sebuyau..)


(keindahan Bukit Ruai, menggamit semula memori disini...)


(semasa majlis penutupan, pelajar Ting.5 SMK Sebuyau 2009)
KEmbali semula ke Bumi Sebuyo....

Assalamualaikum w.b.t buat semua...
Maaf kerna agak lewat untuk kmk mencoret kisah di Seboyo 2-3 ari lepas. okla.. kmk direct to the point.. Seperti biasanya ketika dalam persediaan menjelang PMR mahupun SPM , PERKEPIS pasti menjadi wadah kursus motivasi baik di sekitar kuching mahupun kawasan-kawasan yang mampu dicapai oleh kami.

Dipendekkan cerita. untuk masa yang tedekat ini, kmk just dapat meluangkan masa bersama PERKEPiS menjalankan sebar dakwah melalui methodologinya yang tersendiri mendekati pelajar-pelajar Sarawak, mahupun masyarakat sekitarnya.

EMm..mun dikira, bruk 3 skul jak apat kmk ekot kali tok,, iaitu MRSM Kuching, Kolej DPAHA Kuching, dan SMK Sebuyau... Yang lainnya, kmk terpaksa mengundur diri dek kerana ada urusan peribadi yang diuruskan.

Disini, kmk just dpt cita psal program yang bruk dijayakan rah Seboyo... Sekilas gambar-gambar akan kmk uplod lepas tok..gik carik kabel camera.. Rindukan Bukit Ruai.serta jengah dingin suasana di SeBoyo... sekitar kwsan SMK Sebuyau kini dalam proses mengindahkan kwsan sekitarnya..apabila taman2 mula ditambah bykkan, jalan raya (simen) dipasang sekitar menuju ke flat guru-guru disana.. Ini pastinya menambahkan keselesaan warga Seboyo.. hahh..sik dilupakkan..wireless pun ada di Seboyo..Grannnn jak..
ehehe

Sepintas buat adik-adikku disana., sungguh cepat masa berlalu, hingga akhirnya program kita tamat jua akhirnya. Apa yang diharapkan agar adik-adik disana tabah serta tekun untuk mendepani SPM yg bakal menjelang. Moga kejayaan milik anda semua.

Sisipan sekaligus buat semua adik-adik di MRSM Kuching, Kolej DPAHA, dan SMK Sebuyau... rindukan kalian semua..MOga hadirnya PMR dan SPM ini meransang adik-adik untuk terus berusaha mencapai kejayaan yang cemerlang. Malah bukan itu sahaja, besar harapan kami (PERKEPIS) agar pembangunan insan jua tetap berpasak kukuh dalam diri setiap individu.sunnguh Islam itu jalan yang suci dan indah, moga jalan dakwah ini senantiasa mampu ku pikul, jua lahirnya pula tunas mekar adik-adik..Amin.
(gambar-gambar sedang di upload)

Saudara Baru Molek ditukar ke Saudara kita

Saudara kita istilah lebih sesuai

Oleh Hazirah Che Sab
zeehan@bharian.com.my




Konsep bantu-membantu Muhajirin dan Ansar perlu diterapkan bagi ringankan beban mualaf

ISLAM yang diwahyukan kepada Nabi Muhammad SAW melalui Jibrail tidak disangkal lagi adalah agama yang menolak sebarang bentuk diskriminasi, malah meletakkan penganutnya pada taraf sama tanpa mengira jantina, keturunan, status sosial atau gelaran.

Tempoh melakukan tanggungjawab sebagai Muslim juga bukan menjadi penentu amalan itu diterima, sebaliknya keikhlasan demi mengharapkan keredaan Allah.


Lantaran itu, tiada seorang pun boleh mendabik dada mengaku diri sendiri terbaik semata-mata bergelar Islam sejak lahir dan menganggap saudara baru perlu lebih banyak belajar, sedangkan hakikat yang terhidang di depan mata ketika ini ialah saudara baru lebih mendalami pemahaman mengenai Islam.

Istilah saudara baru, mualaf dan saudara Muslim selalu digunakan untuk merujuk orang bukan Islam yang baru memeluk Islam dan baru bertatih untuk memulakan penghidupan sebagai umat Muhammad.

Istimewanya mualaf ialah kerana mereka termasuk dalam asnaf yang layak menerima zakat dan sebaik mengucap dua kalimah syahadah, keadaan mereka seolah-olah bayi baru lahir yang suci dan bersih daripada dosa.

Sekumpulan saudara baru belajar asas al-Quran.

Namun persoalan yang timbul, lama manakah tempoh istilah itu wajar digunakan. Adakah relevan menggunakan istilah saudara baru atau mualaf untuk merujuk kepada mereka yang sudah berpuluh tahun memeluk Islam?

Ia mungkin kelihatan remeh tetapi penerimaan masyarakat sendiri terhadap golongan itu tidak mencerminkan ajaran Islam sebenar kerana saudara baru dianggap suka meminta-minta dan mengharapkan bantuan.

Islam sebaliknya menyuruh saudara baru ini dibantu dan diberi kemudahan untuk menjalani hidup sebagai orang Islam.

Setiausaha Agung Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA), Ann Wan Seng @ Ann Abdullah, berkata istilah mualaf membawa makna dan pengertian yang cukup positif tetapi dalam masyarakat ia menjadi bahan lawak dan mengandungi konotasi kurang menyenangkan.

Menjaga kebajikan golongan mualaf menjadi tanggungjawab seluruh umat Islam.

Penggunaan istilah mualaf, katanya, ia sepatutnya bersifat sementara tetapi dalam kebanyakan keadaan ia menjadi identiti kekal kepada golongan bukan Melayu yang memeluk Islam. Begitu juga dengan istilah saudara baru walaupun individu berkenaan sudah berpuluh-puluh tahun memeluk Islam.

Katanya, golongan yang asalnya bukan Islam kemudian memeluk Islam tidak sepatutnya dianggap sebagai kelompok terasing sehingga menyebabkan mereka berasa terpinggir atau dipinggirkan.

“Sebaliknya, kehadiran mereka perlu diterima dengan hati terbuka dan rasa gembira oleh umat Islam lain. Keturunan dan perbezaan latar belakang tidak sepatutnya dijadikan alasan untuk meletakkan mereka dalam kelas tersendiri.

“Umat Islam perlu memberikan sokongan untuk membantu saudara baru membina keyakinan dan kekuatan diri untuk menghadapi cabaran hidup yang jauh berbeza daripada kehidupan terdahulu. “Pandangan serong terhadap mereka yang baru memeluk Islam menyebabkan mereka berasa kehadiran tidak diperlukan dan dialu-alukan. Sedangkan dalam Islam, tidak sepatutnya wujud perbezaan antara baru atau lama, siapakah ibu bapa dan asalnya.

“Semua itu tidak menjadi penilaian untuk menentukan siapa lebih baik kerana kayu pengukur keislaman seseorang ialah akhlak, iman dan takwa,” katanya.

Ann berkata, mungkin istilah saudara kita dapat memberikan status lebih jelas kepada golongan berkenaan. Malah, ia boleh dianggap satu pengiktirafan kepada golongan berkenaan untuk diterima menjadi sebahagian umat Islam.

“Bagaimanapun, ia tidak begitu diterima oleh kalangan saudara lama atau orang Melayu berikutan masih wujud perasaan ‘perkauman’, cauvinistik dan etnosentrik yang kuat. Ini menyebabkan bukan saja berlaku pengasingan tetapi penolakan terhadap kaum lain untuk diterima sebagai sebahagian umat Islam,” katanya.

Sementara itu, Pengarah Institut Kajian Hadis Selangor, Mohd Farid Ravi Abdullah, berkata pelbagai cabaran perlu dihadapi saudara Muslim yang serba serbi baru, termasuk nama, gaya hidup dan persekitaran.

Bagaimanapun, tegasnya, cabaran berkenaan sebenarnya mematangkan golongan itu untuk menjadi Muslim yang baik dan paling penting ialah memahami cabaran dan punca serta cara mengatasinya.

“Berdasarkan pengalaman dan pemerhatian sendiri, saya dapat simpulkan antara cabaran terbesar dihadapi saudara Muslim datangnya daripada anggota keluarga sendiri. Paling ringan ialah menghalau anggota keluarga yang memeluk Islam tetapi ugutan paling sukar dihadapi saudara Muslim ialah ibu atau ayah mengancam membunuh diri jika si anak terus kekal dengan Islam.

“Punca kepada permasalahan ini ialah salah faham orang yang tidak memahami keharmonian yang diterapkan Islam dan mungkin juga ketandusan contoh baik di kalangan orang Islam sendiri. Kita tidak boleh menyalahkan mereka kerana tidak faham Islam dan kita juga sepatutnya berasa bersalah kerana gagal mempromosikan Islam yang sebenarnya,” kata Muhammad Farid.

Beliau turut kesal dengan sikap sesetengah orang yang tidak mengendahkan kewujudan saudara Muslim.

Katanya, golongan itu perlu dilihat sebagai puak Muhajirin, manakala masyarakat Melayu Muslim sebagai Ansar.

“Ia bukan sekadar gelaran semata-mata tetapi perlu dijelmakan dalam kehidupan seharian,” katanya.

Keistimewaan kekal untuk mualaf

ISTILAH mualaf dikekalkan bagi memastikan saudara baru Muslim mendapat keistimewaan dari segi undang-undang syariah.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Mohd Nordin Samah, berkata Majlis Fatwa sudah mengeluarkan fatwa supaya istilah mualaf dikekalkan bagi memastikan saudara baru dapat keistimewaan seperti zakat, sedekah dan Baitulmal sampai bila-bila

Bagaimanapun, katanya Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan sudah memutuskan pada 2005 bahawa dalam Islam tiada sebarang nas yang mewajibkan seseorang yang baru memeluk agama Islam dipanggil mualaf.

“Mualaf bermakna orang yang lembut hatinya menerima Islam. Bagaimanapun, ia cuma untuk urusan rasmi kerana secara umum kita menggunakan istilah saudara Muslim untuk menggambarkan golongan mualaf,” katanya.

Mohd Nordin berkata, istilah mualaf itu dikekalkan kerana ia terdapat dalam enakmen negeri dan jika mahu istilah itu ditukar, ia akan membabitkan pindaan enakmen itu.

“Sebutan dan had tempoh panggilan mualaf ini lebih bersifat urf semata-mata. Namun ada sesetengah negeri seperti Selangor yang mengehadkan istilah mualaf sehingga lima tahun selepas memeluk Islam,” katanya.

Ditanya mengenai gelaran mualaf atau saudara baru menjadikan golongan itu dipandang negatif terutama orang Melayu, Mohd Nordin berkata, orang Melayu sekarang kini lebih terbuka menerima saudara Muslim.

“Peningkatan saudara Muslim saban tahun menyaksikan masyarakat Melayu sudah menerima kehadiran golongan itu sepenuhnya,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung Kehormat Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA), Ann Wan Seng @ Ann Abdullah turut menggariskan beberapa cabaran yang perlu dihadapi saudara Muslim di Malaysia dalam usaha meningkatkan kedudukan dan masa depan mereka.

Antaranya ialah mengubah persepsi terhadap saudara Muslim yang sekian lama dianggap golongan bermasalah dan suka meminta-minta serta mengharapkan bantuan.

Dalam Islam, katanya, orang susah memang perlu dibantu dan dijaga kebajikannya tetapi saudara Muslim juga perlu berusaha untuk keluar daripada belenggu masalah dengan memperbaiki kedudukan dan masa depan mereka.

“Mereka perlu mempunyai kekuatan dan kesungguhan untuk menjadi seorang insan yang lebih baik selepas memeluk Islam.

“Cabaran seterusnya ialah menjadi Muslim selepas Islam. Ada pelbagai faktor mendorong seseorang itu memeluk Islam. Dalam masyarakat, saudara Muslim sering dicap, dilabel dan dikatakan memeluk Islam untuk berkahwin, mencari kesempatan, mendapatkan kemudahan dan melarikan diri daripada masalah.

“Anggapan itu tidak betul dan menjadi tanggungjawab saudara Muslim membetulkan tanggapan serong itu dengan menanam azam menjadi Muslim yang baik dan teladan kepada Muslim lain walaupun memeluk Islam atas sebab yang disebutkan,” katanya.

Ann turut menekankan kepentingan niat yang jelas memainkan peranan penting dalam kehidupan umat Islam.

Bagi menghapuskan semua prasangka terhadap golongan saudara Muslim, mereka perlu menunjukkan niat yang betul bila dan selepas memeluk Islam.

“Perlu ada keikhlasan untuk menjalani kehidupan serba baru kerana yang penting ialah kesediaan menerima cara hidup baru dan mengubah tabiat lama yang bertentangan dengan Islam.

“Saudara Muslim juga tidak perlu berasa rendah diri, apatah lagi mempunyai anggapan negatif terhadap kedudukan dan statusnya. Pedulikan pandangan dan kata orang kerana yang penting ialah apa Islam kata dan yang diperoleh selepas menjadi Muslim,” katanya.

Info

Hak Mualaf

Moral


  • Dijaga kebajikan dari segi rohani iaitu menjaga akidah

    Sosial

  • Dijaga penghormatan dan kebajikan iaitu memberi panduan menjadikan mualaf sebagai anggota masyarakat yang berguna.

  • Babitkan mereka dalam aktiviti kemasyarakatan

  • Menerima saudara baru seperti saudara sendiri

  • RUJ : http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/Bmdua/20090802132034/Article

    Enggan Sepakat Punca Umat Islam Ditindas Musuh

    Enggan Sepakat Punca Umat Islam Ditindas Musuh
    oleh :
    Nor Aimi binti Mohd Tahir (Penerbitan),Panel Penulis Jakim (Berita Harian 21.1.09)

    Rasulullah buktikan hanya ketakwaan senjata paling berkesan pertahan agama, tanah air

    Perubahan peradaban manusia berlaku amat pantas. Islam yang suatu ketika dulu begitu gemilang, kini jatuh tersungkur di tangan Barat yang mendominasi dunia terutama dari segi ekonomi.

    Umat Islam dalam sejarah adalah kuat serta pernah menakluki dua pertiga dunia, tetapi pada hari ini mereka ditindas, dihina dan diusir dari tanah air sendiri selain dilabel dengan imej negatif atau pengganas. Berita keganasan, pembunuhan dan pencerobohan dilakukan kuasa besar Barat terhadap umat Islam bukan perkara baru kerana berlaku sejak lama dulu sehingga hari ini penindasan itu masih berleluasa.

    Keganasan dan penindasan di Palestin, Lubnan, Kosovo, Chechnya, Bosnia dan paling hampir dengan negara kita seperti Thailand berlaku tanpa pembelaan sewajarnya. Sehingga kini entah berapa banyak nyawa terkorban, harta musnah dan air mata tumpah membasahi bumi. Peristiwa ini sungguh mengguris jiwa umat Islam.

    Hari ini, ramai pemimpin negara Islam lantang menyeru umat Islam bersatu bagi menyelamatkan negara daripada penjajahan. Namun, usaha merealisasikannya bukan saja kabur, malah tidak bersungguh-sungguh serta tidak jelas dari segi matlamat dan kaedah yang mesti dilaksanakan.

    Bagaimanakah negara Islam boleh bersatu jika segala ideologi yang menyesatkan seperti sekularis, komunis, sosialis dan kapitalis masih digunakan pemimpin Islam sendiri.

    Ideologi bertentangan Islam patut ditolak oleh umat Islam. Jika kita lihat ketika ini kesatuan Islam masih lemah dan keadaan menjadi lebih buruk apabila umat Islam mengalami masalah dalaman sesama sendiri di samping masalah luaran dengan negara Islam lain.

    Negara Islam hari ini, secara umum lemah dari pelbagai segi merangkumi politik, ekonomi dan kesatuan fikrah. Sehingga kini kesatuan dan kekuatan umat Islam secara keseluruhan masih belum pulih. Kelemahan ini juga menjadikan Barat semakin berani menekan dan melakukan pelbagai penindasan serta kekejaman terhadap umat Islam.

    Pemimpin negara Islam masih gagal mencapai kata sepakat menangani masalah ini, sedangkan nyawa dan nasib umat Islam seperti di Palestin semakin terancam. Mereka juga tidak memahami perkara awlawiyyat (keutamaan) sehingga menyebabkan kepentingan umat dan agama Islam terabai. Kegagalan ini juga mengakibatkan negara Islam terpaksa tunduk kepada kehendak Barat.

    Kebanyakan kita mengaku sebagai umat Islam, namun setakat manakah peranan dan tanggungjawab sebagai saudara seagama dalam usaha membantu mereka yang ditindas dan apakah sumbangan kita untuk membantu mereka?

    Firman Allah SWT yang bermaksud:
    Dan orang yang kafir, sesetengahnya menjadi penyokong dan pembela bagi sesetengahnya yang lain. Jika kamu (wahai umat Islam) tidak menjalankan (dasar saling membantu yang diperintahkan Allah) itu, nescaya berlaku fitnah (kekacauan) di muka bumi dan kerosakan yang besar.
    (Surah al-Anfaal, ayat 73)

    Kini sudah sampai masanya umat Islam insaf dan melakukan muhasabah diri serta mencari punca di manakah silapnya. Masyarakat Islam perlu membina kekuatan dalaman dan luaran seterusnya menjadi umat yang berkuasa dan disegani di seluruh dunia.

    Pemimpin negara Islam harus bersatu dan memandang ke depan di samping mengatur strategi efektif ke arah mencari penyelesaiannya. Antara usaha yang mampu dilakukan ialah memperkukuhkan kuasa politik, ekonomi, ketenteraan, kesatuan fikrah, akidah, persaudaraan dan persenjataan supaya segala bentuk penjajahan, penindasan dan menghina umat Islam dapat dihindarkan.

    Umat Islam juga perlu berperanan sebagai individu pengguna yang bijak dengan memboikot barang syarikat Barat yang mengaut keuntungan untuk menjatuhkan negara Islam.

    Walaupun usaha ini kelihatan remeh, jika seluruh umat Islam bersatu hati natijahnya amat besar ke arah mengurangkan sumber ekonomi Barat yang nyata tujuannya untuk membeli senjata bagi meneruskan serangan terhadap umat Islam. Umat Islam perlu kembali kepada fitrah iaitu menghayati serta mengamalkan al-Quran dan hadis sepenuhnya.

    Dalam dunia serba moden hari ini, walaupun ada umat Islam yang kuat imannya, tidak kurang juga yang jauh terpesong daripada landasan Islam.

    Ada juga hanya Islam pada nama sedangkan segala kewajipan agama tidak pernah ditunaikan, malah cara hidup mereka juga seperti bukan Islam. Perkara ini perlu diambil perhatian supaya umat Islam dan generasi akan datang menjadi umat yang benar-benar bertakwa kepada Allah SWT serta mantap imannya seperti umat pada zaman Rasulullah SAW dan zaman sahabat Baginda. Firman Allah SWT bermaksud:
    Kekuatan itu hanya bagi Allah, bagi Rasul-Nya dan bagi orang beriman.
    (Surah al-Munafiqun, ayat 8)

    Jika perkara ini gagal ditangani pada peringkat akar umbinya lagi, maka tidak mustahil suatu masa nanti umat Islam menjadi umat termundur, dihina dan diperlekeh oleh bangsa asing seperti yang terjadi kepada saudara kita di negara disebutkan sebelum ini.

    Oleh itu, sebagai manusia yang dimuliakan dengan akal fikiran dan khalifah di muka bumi ini, jawapannya tepuk dada tanya iman dan diri sendiri siapakah kita, apakah tujuan kita dijadikan dan ke manakah kita akan kembali suatu hari nanti.

    Apa yang kita miliki hari ini seperti kuasa, pangkat, dan kekayaan harta benda di dunia ini adalah pinjaman dan ujian semata-mata, maka pergunakan dengan sebaiknya ke jalan diredai kerana tanpa bekalan secukupnya kita akan kembali kepada Allah SWT dengan keadaan papa dan hina.


    Penulis ialah Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Penerbitan, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.


    RUJ : http://www.islam.gov.my/portal/lihat.php?jakim=3733


    Monday, August 3, 2009

    Senyuman & Ketegasan Rasulullah s.a.w www.iLuvislam.com




    Bukan sukar untuk menghadiahkan senyuman tetapi kita sendiri menyukarkan senyuman itu terpamer di wajah. Hati mana tidak tenang apabila sedang dalam kekusutan, masih lagi boleh tersenyum kepada rakan. Senyuman itu adalah ciptaan indah Allah SWT, malah senyuman juga adalah kuntuman indah yang sentiasa dipersembahkan Rasulullah SAW, manusia sempurna yang patut diteladani segala sifat, sikap dan tingkah lakunya.

    Ada beberapa hal menarik pada diri Baginda SAW yang jarang diungkapkan ramai iaitu mengenai senyumnya. Sepintas lalu, hal itu mungkin nampak kecil dan tidak bererti tetapi apabila dikaji, sebenarnya senyuman Rasulullah SAW memberi impak positif yang sungguh luar biasa. Hikmahnya, banyak kejayaan Rasulullah SAW dalam misinya sebagai penyebar risalah tauhid disebabkan oleh senyuman dan keramahan Baginda. Disebabkan itu, Rasulullah SAW dapat mempengaruhi orang ramai sehinggakan Baginda dicintai dan disegani kawan, juga lawan.

    Sahabat adalah saksi kehidupan Rasulullah SAW yang penuh dengan senyuman. Antara sahabat besar yang pernah menceritakan betapa indahnya senyuman Rasulullah SAW ialah Saidina Umar. Kata Saidina Umar:

    Rasulullah SAW tersenyum dan Baginda adalah orang yang paling bagus giginya.
    (Hadis diriwayatkan Ibnu Hibban)

    Seorang lagi sahabat Rasulullah SAW, Abdullah bin Al-Harist menyatakan:

    Tidak pernah aku melihat seseorang yang lebih banyak tersenyum daripada Rasulullah SAW.(Hadis riwayat At-Tirmizi)

    Cucu kesayangan Baginda SAW, Saidina Husein juga ada menggambarkan bagaimana sikap Rasulullah mana direkodkan oleh Imam At-Tirmizi, beliau berkata:

    Aku bertanya kepada ayahku (Saidina Ali) mengenai adab dan etika Rasulullah SAW terhadap orang yang bergaul dengan Baginda. Ayahku mengatakan: Baginda senantiasa tersenyum, budi pekerti lagi rendah hati, Baginda bukanlah seorang yang kasar, tidak suka berteriak-teriak, bukan tukang cela, tidak suka mencela makanan yang tidak disukainya. Siapa saja mengharapkan pasti tidak akan kecewa dan siapa saja yang memenuhi undangannya pasti akan sentiasa puas.

    Rasulullah SAW walaupun dalam keadaan marah, tetap mempamerkan senyumannya hatta kepada orang yang tidak disukai. Perkara itu pernah direkodkan Imam Bukhari disebutkan bahawa Saiditina Aisyah berkata:

    Ada seorang lelaki yang meminta izin untuk bertemu dengan Rasulullah SAW. Ketika Baginda melihat orang itu dari jauh, maka Baginda bersabda: Dia adalah seburuk-buruk saudara dan anak dalam kerabat. Namun ketika orang (Uyainah) itu sudah duduk, Baginda memberikan senyuman di wajah dan menerima dengan baik hati kedatangan orang itu. Ketika orang itu sudah pergi, Aisyah berkata kepada Rasulullah SAW: Wahai Rasulullah, ketika kau melihat orang itu tadi dari jauh engkau berkata begini dan begitu. Tapi kemudian engkau berwajah ceria setelah berada di hadapannya dan menerima kedatangannya dengan baik hati. Kemudian Rasulullah bersabda: Wahai Aisyah, bilakah engkau melihatku berbuat tidak baik?

    Imam al-Khataby ketika mensyarahkan hadis itu berkata;

    Hadis ini dilihat dari sudut adab dan ilmu. Ucapan Rasulullah SAW mengenai diri Uyainah sesuatu gambaran yang tidak disukainya secara jelas disebut Ghibah. Ghibah berlaku di antara sebahagian orang dari umat Islam terhadap sebahagian yang lain. Namun, perlakuan Baginda adalah menjelaskan dan mengungkapkannya dalam bentuk nasihat dan kasih sayang terhadap umatnya. Kerana Baginda sudah dianugerahi sifat kemurahan hati dan akhlak yang baik, maka Baginda memperlihatkan wajah berseri dan tidak menghadapi kesukaran berhadapan orang tidak disukainya. Baginda bertindak sebegitu supaya umat Islam meniru perbuatan Baginda, supaya dapat dihindari keburukan yang boleh menimpa umatnya dan mereka boleh selamat daripada kejahatan dan tipu daya."

    Begitu indah akhlak Rasulullah SAW, walaupun seseorang itu tidak disukai, Baginda tetap mempamerkan senyuman dan menyambut kedatangan Uyainah dengan ceria. Sebagai umatnya yang mengaku bahawa Baginda adalah sebaik-baik manusia dan seorang nabi dan rasul, tidakkah kita malu kerana tidak mengikut perbuatan Baginda yang sentiasa menghadiahkan senyuman kepada orang ramai. Sesungguhnya beruntunglah mereka yang mengikuti perbuatan Rasulullah kerana harga senyuman tidak ternilai dengan wang ringgit.

    Ketegasan Baginda juga dapat dilihat dalam hadis diriwayatkan Imam Bukhari dan Muslim mengenai wanita dari kabilah Makhzumiyah yang mencuri. Kaum Quraisy bingung dengan permasalahan itu kerana mereka tahu hukuman pencuri mengikut undang-undang Islam ialah dipotong tangan (mengikut syarat ditetapkan). Mereka bertanyakan kepada sesiapa yang berani berjumpa Rasulullah SAW memohon melepaskan wanita itu. Usamah disarankan bertemu Rasulullah SAW kerana Rasulullah menyayangi Usamah. Maka Usamah pergi dan berbicara kepada Rasulullah SAW untuk minta pembelaan atas wanita itu. Kemudian Rasulullah SAW bersabda:

    Jadi kamu ingin memohon syafaat (pembelaan) terhadap salah satu dari hukum Allah? Setelah mengucapkan ayat itu, Baginda berdiri dan berkhutbah:Wahai manusia! Sesungguhnya yang menyebabkan binasanya umat sebelum kalian ialah apabila mereka mendapati ada orang mulia yang mencuri, mereka membiarkannya. Tetapi apabila mereka mendapati orang lemah di antara mereka yang mencuri, mereka akan menjatuhkan hukuman kepadanya. Demi Allah! Jika Fatimah binti Muhammad yang mencuri, nescaya aku akan memotong tangannya”.

    Oleh itu, marilah kita menjadikan senyuman dan ketegasan Rasulullah SAW sebagai panduan dan pada masa sama menilai hikmah di sebaliknya.

    Senyumlah, kerana senyuman tidak pernah mengurangkan rezeki sesiapa, malah dengan senyuman hati berasa tenang dan sentiasa disenangi orang lain. Sementara bertegaslah dalam keadaan perlu supaya agama tidak diperkotak-katikkan.

    RUJ : http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=1833

    H1N1 ragut korban kelapan

    H1N1 ragut korban kelapan

    Penyakit Influenza A (H1N1) meragut korban lapan, membabitkan seorang guru yang berusia 51 tahun dari Selangor.

    Guru berkenaan meninggal dunia semalam. Sekolah tempat guru itu mengajar ditutup pada 27 Julai lalu.

    Penyakit Influenza A (H1N1) meragut korban ketujuh hari ini apabila seorang wanita meninggal dunia dua minggu selepas melahirkan anak sulungnya.

    Wanita berusia 24 tahun itu adalah dari Miri. Bagaimanapun, anaknya dilaporkan selamat.

    Wanita tersebut meninggal dunia jam 4 pagi ini di Hospital Umum Miri.

    Timbalan Ketua Menteri Tan Sri Dr George Chan Hong Nam berkata, ia merupakan kes kematian influenza A (H1N1) yang pertama di Sarawak.

    Dr Chan yang juga pengerusi jawatankuasa bencana dan bertindak negeri berkata wanita terbabit disahkan positif H1N1 pada 17 Julai lalu, lapor Bernama.

    "Wanita yang baru sahaja melahirkan anak pada 20 Julai lalu disahkan meninggal dunia jam 4 pagi ini bagaimanapun keadaan anaknya stabil," katanya kepada pemberita hari ini.

    Dr Chan berkata, setakat ini terdapat 110 kes jangkitan tempatan dilaporkan di Sarawak selain 25 kes import dan orang ramai dinasihati agar lebih mengutamakan tahap kebersihan masing-masing.

    Katanya setakat ini masih terdapat lima sekolah di Sarawak diarahkan tutup selain empat institut pengajian tinggi awam.

    Sementara itu, Kementerian Kesihatan melaporkan sehingga jam 8 pagi tadi, 17 kes baru dilaporkan - semuanya merupakan jangkitan tempatan.

    RUJ : http://www.malaysiakini.com/news/109778


    Pro-ISA gesa polis tahan Anwar, Hadi dan Kit Siang

    Pro-ISA gesa polis tahan Anwar, Hadi dan Kit Siang

    Kumpulan pro-ISA menggesa polis supaya menahan pengerusi Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh serta tiga pemimpin pembangkang, termasuk Datuk Seri Anwar Ibrahim, ekoran penganjuran demonstrasi besar anti-ISA Sabtu lalu.

    Selain Syed Ibrahim dan Anwar, mereka juga menggesa polis menahan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang serta pemimpin popular DAP, Lim Kit Siang.

    Gesaan itu dibuat oleh Majlis Gabungan NGO Pembela Negara (Magaran) - gabungan lebih 50 NGO yang menyokong Akta ISA.

    Penasihat Undang-undang Magaran, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz berkata, keempat-empat individu itu patut ditahan di bawah ISA kerana mengamalkan "keganasan terancang" ketika menganjurkan perhimpunan mansuhkan akta itu kelmarin.

    "Saya mendesak polis, kenapa polis kena takut (menahan)? Tugas polis menjaga orang awam seperti kami. Kami hendak berniaga, hendak jual jambu, buat burger, bawa teksi.

    "Polis kena jaga kami, bukan memberi muka kepada Anwar Ibrahim dan kuncu-kuncunya dalam GMI. Tangkap mereka ini! (Ini) hak kami," kata Mohd Khairul Azam dalam sidang media di ibu negara petang ini.

    Timbalan Pengerusi II Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris), Rahimuddin Md Harun dan Timbalan Pengerusi Pertubuhan Kebajikan & Dakwah Islamiah Semalaysia (Pekida) Selangor, Zainal Hashim hadir sama.

    Mohd Khairul Azam berkata, kegagalan GMI mematuhi arahan polis supaya membatalkan perhimpunan anti-ISA, telah mengakibatkan kerosakan harta awam dan mengganggu kebebasan orang awam.

    Sehubungan itu, beliau berkata, Magaran juga sedang mengumpulkan bukti kerugian peniaga dan orang awam bagi digunakan untuk menyaman GMI.

    Gabungan NGO Melayu itu meminta orang ramai dan peniaga yang mengalami kerugian, memaklumkan nilai kerugian mereka mereka melalui telefon (012-9770412) atau emel kepada demorugi@gmail.com

    Mohd Khairul Azam yang mendakwa dirinya ahli PAS kawasan Sungai Ramal, Kajang turut mencabar Anwar berdebat berhubung kewajaran penggunaan ISA.

    Katanya, tidak semua ahli parti pembangkang bersetuju dengan pendirian pemimpin mereka supaya akta itu dimansuhkan. Berita Terkini dalam SMS
    Maxis users
    - Taip SMS "BUY MKINIM" dan hantar ke "26000" (caj bulanan RM 5.00)
    - Taip "BUY WMKINIM" dan hantar ke "26000" (caj mingguan RM 1.50)
    Umobile users
    - Taip "ON NW MKINIBM" dan hantar ke "28118" (caj bulanan RM 5.00)

    RUJ : http://www.malaysiakini.com/news/109821