BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, September 27, 2009

Selamat Hari Raya (version 2)

salam suma... intenet poblem..so tak leh nak write pjng2... hehe.. so saya just nak ucap SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI....MAAF ZAHIR BATIN...
nnti ade time byk cket sye tulis pjng2..

Friday, September 18, 2009

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI....

ASSALAMUALAIKUM WBT..

MULA2 SKALI NAK BGTAW..
ISHH.....ATS KBIZIAN YANG AMAT SNGT..TAK SMPT NAK BUAT POST SENDIRI..
HUHUHUH..

SAYA JNJI AKAN HNTR POS CITER PASAL YNG BLAKU THADAP DIRI SAYA BBRAPA HARI LEPAS..

1.MAJLIS KHATAMAL QURAN
2.CERAMAH NUZUL QURAN PERINGKAT UNIVERSITI
3.MAJLIS BBUKA PUASA BERSAMA PERDANA MENTERI, DATO SRI NAJIB TUN RAZAK
4.SHOPING2 TME RAYER..HEHEHE....

OK LA..
AKHIR SEKALI, SAYA BERSAMA AYAH BONDA SERTA FAMILY....NAK UCAPKAN SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI...MAAF ZAHIR DAN BATIN.....JEMPUT DTG UMAH....


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


[URL=http://www.CyArena.com/comments/selamat-hari-raya-aidilfitri/] [IMG]http://s165.photobucket.com/albums/u73/cyarena/comments/selamat-hari-raya-aidilfitri/images/kk20.jpg[/IMG][/URL]


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Wednesday, September 16, 2009

'Rasul Melayu' ditahan di penjara

SHAH ALAM 16 Sept. - Selepas lebih tiga tahun menghilangkan diri, Abd. Kahar Ahmad yang mendakwa dirinya 'rasul Melayu' terpaksa menyambut Hari Raya Aidilfitri tahun ini di dalam penjara.

Ini berikutan perintah Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini yang mengarahkannya ditahan sehingga perbicaraan lima tuduhan berkaitan ajaran sesat yang dihadapinya bermula.

Hakim Syarie, Abu Zaky Mohammad memerintahkan tertuduh ditahan selama lapan hari mengikut Seksyen 107 Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Negeri Selangor 2003 selepas membenarkan permohonan Ketua Pendakwa Syarie Selangor, Abdul Shukor Abdul Hamid.

Beliau menetapkan 24 September ini untuk sebutan bagi menyambung waran tahanan itu.

Terdahulu, Abdul Shukor memohon agar Abd. Kahar, 59, dikenakan waran tersebut untuk membolehkan tertuduh ditahan di penjara sehingga perbicaraan pada 7 Oktober ini.

Katanya, selepas 19 Jun 2006, ketua ajaran sesat itu tidak pernah hadir ke mahkamah untuk perbicaraan kesnya walaupun beberapa kali dikenakan waran tangkap.

Menurut beliau, kehadiran tertuduh pada hari ini juga bukan atas kerelaan atau kesedaran sendiri, tetapi selepas dia berjaya ditangkap dan dibawa oleh pihak berkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke mahkamah.

Abd. Kahar bagaimanapun merayu agar dibebaskan dengan jaminan dan memaklumkan dia tidak hadir kerana menerima ugutan bunuh dan bimbang akan dibunuh semasa berada di mahkamah.

Dia turut mendakwa ada pihak cuba membunuhnya apabila rumahnya dibakar selain masih belum mendapat peguam selepas dituduh empat tahun lalu.

''Saya membuat pengakuan bahawa saya tidak akan lakukan apa-apa tindakan termasuk menyebarkan risalah atau apa-apa sehingga tarikh perbicaraan.

''Saya juga berjanji tetap akan hadir, Insya-Allah,'' katanya.

Peguam pemerhati mewakili Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar yang menyokong permohonan pihak pendakwa turut mencelah bahawa keselamatan Abdul Kahar akan lebih terjamin sekiranya dia berada dalam tahanan.

Abd. Kahar yang berkemeja kuning dan berseluar gelap tiba di mahkamah kira-kira pukul 11.15 pagi diiringi beberapa pegawai penguat kuasa JAIS.

Turut hadir menemaninya ialah dua anak perempuannya. Mereka bagaimanapun tidak masuk ke dewan bicara kerana tidak berpakaian menutup aurat.

Abd. Kahar didakwa pada 17 Ogos 2005 atas tuduhan mengisytiharkan diri sebagai rasul orang Melayu akhir zaman dan menjelaskan doktrin palsu (isu-isu keagamaan) yang bertentangan dengan hukum syarak berhubung agama Islam.

Dia juga didakwa mengingkari, melanggar arahan mufti iaitu masih menjelaskan amalan dan mengajar ajaran Kahar Ahmad di hadapan tiga lelaki sedangkan ia telah difatwakan sebagai menyeleweng daripada Islam.

Bagi pertuduhan keempat dan kelima, Abd. Kahar didakwa telah mempersendakan amalan Islam serta menyebarkan pendapat dan ajaran Kahar antaranya, rasul tidak benar dan bertentangan dengan hukum syarak serta fatwa yang masih berkuat kuasa di Selangor.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu antara 19 dan 2 Jun 2005 di No.44, Jalan Bunga Ros, Kampung Kemensah, Hulu Klang dekat sini.

Mahkamah ketika itu membenarkan Abd. Kahar dibebaskan dengan ikat jamin berjumlah RM8,000. Dia bagaimanapun tidak hadir sehingga kes tersebut tidak dapat dibicarakan sejak empat tahun lalu.


Ref : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0917&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_02.htm

'Rasul Melayu' ditahan di penjara

SHAH ALAM 16 Sept. - Selepas lebih tiga tahun menghilangkan diri, Abd. Kahar Ahmad yang mendakwa dirinya 'rasul Melayu' terpaksa menyambut Hari Raya Aidilfitri tahun ini di dalam penjara.

Ini berikutan perintah Mahkamah Tinggi Syariah di sini hari ini yang mengarahkannya ditahan sehingga perbicaraan lima tuduhan berkaitan ajaran sesat yang dihadapinya bermula.

Hakim Syarie, Abu Zaky Mohammad memerintahkan tertuduh ditahan selama lapan hari mengikut Seksyen 107 Enakmen Tatacara Jenayah Syariah Negeri Selangor 2003 selepas membenarkan permohonan Ketua Pendakwa Syarie Selangor, Abdul Shukor Abdul Hamid.

Beliau menetapkan 24 September ini untuk sebutan bagi menyambung waran tahanan itu.

Terdahulu, Abdul Shukor memohon agar Abd. Kahar, 59, dikenakan waran tersebut untuk membolehkan tertuduh ditahan di penjara sehingga perbicaraan pada 7 Oktober ini.

Katanya, selepas 19 Jun 2006, ketua ajaran sesat itu tidak pernah hadir ke mahkamah untuk perbicaraan kesnya walaupun beberapa kali dikenakan waran tangkap.

Menurut beliau, kehadiran tertuduh pada hari ini juga bukan atas kerelaan atau kesedaran sendiri, tetapi selepas dia berjaya ditangkap dan dibawa oleh pihak berkuasa Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) ke mahkamah.

Abd. Kahar bagaimanapun merayu agar dibebaskan dengan jaminan dan memaklumkan dia tidak hadir kerana menerima ugutan bunuh dan bimbang akan dibunuh semasa berada di mahkamah.

Dia turut mendakwa ada pihak cuba membunuhnya apabila rumahnya dibakar selain masih belum mendapat peguam selepas dituduh empat tahun lalu.

''Saya membuat pengakuan bahawa saya tidak akan lakukan apa-apa tindakan termasuk menyebarkan risalah atau apa-apa sehingga tarikh perbicaraan.

''Saya juga berjanji tetap akan hadir, Insya-Allah,'' katanya.

Peguam pemerhati mewakili Persatuan Peguam Muslim Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar yang menyokong permohonan pihak pendakwa turut mencelah bahawa keselamatan Abdul Kahar akan lebih terjamin sekiranya dia berada dalam tahanan.

Abd. Kahar yang berkemeja kuning dan berseluar gelap tiba di mahkamah kira-kira pukul 11.15 pagi diiringi beberapa pegawai penguat kuasa JAIS.

Turut hadir menemaninya ialah dua anak perempuannya. Mereka bagaimanapun tidak masuk ke dewan bicara kerana tidak berpakaian menutup aurat.

Abd. Kahar didakwa pada 17 Ogos 2005 atas tuduhan mengisytiharkan diri sebagai rasul orang Melayu akhir zaman dan menjelaskan doktrin palsu (isu-isu keagamaan) yang bertentangan dengan hukum syarak berhubung agama Islam.

Dia juga didakwa mengingkari, melanggar arahan mufti iaitu masih menjelaskan amalan dan mengajar ajaran Kahar Ahmad di hadapan tiga lelaki sedangkan ia telah difatwakan sebagai menyeleweng daripada Islam.

Bagi pertuduhan keempat dan kelima, Abd. Kahar didakwa telah mempersendakan amalan Islam serta menyebarkan pendapat dan ajaran Kahar antaranya, rasul tidak benar dan bertentangan dengan hukum syarak serta fatwa yang masih berkuat kuasa di Selangor.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu antara 19 dan 2 Jun 2005 di No.44, Jalan Bunga Ros, Kampung Kemensah, Hulu Klang dekat sini.

Mahkamah ketika itu membenarkan Abd. Kahar dibebaskan dengan ikat jamin berjumlah RM8,000. Dia bagaimanapun tidak hadir sehingga kes tersebut tidak dapat dibicarakan sejak empat tahun lalu.


Ref : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0917&pub=Utusan_Malaysia&sec=Jenayah&pg=je_02.htm

CERITA seorang muslim

Jenazah Mariam selamat dikebumikan


KOTA TINGGI: Mariam Johari, wanita yang meninggal dunia di Korea Selatan selepas terkandas di negara itu selama 64 tahun, selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Makam, di sini, petang ini.

Jenazah warga emas berusia 88 tahun itu dikebumikan kira-kira jam enam petang dengan dihadiri kira-kira 50 orang termasuk anaknya, Ramlah Sonni, 74, Jelani, 72, adik bongsu Mariam, Iash Johari, 76.

Terdahulu, hujan lebat mengiringi ketibaan jenazah Mariam di Hospital Kota Tinggi kira-kira jam 3.40 petang untuk dimandi dan dikafan sebelum disembahyangkan di Masjid Jamek Kota Tinggi kira-kira jam 5.15 petang.


Mariam menghembuskan nafas terakhirnya di sebuah rumah kebajikan di Korea Selatan pada 5 September lalu akibat kegagalan buah pinggang.

Terdahulu, jenazah Mariam diterbangkan dari Seoul pada jam 8.50 malam semalam dengan pesawat Thai Airways melalui Bangkok dan tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 12 tengah hari tadi.

Mariam atau nama Koreanya, Kim Soon Ae, yang dilahirkan di Plentong, Johor Baharu, terkandas di Korea Selatan selepas mengikuti Cho Se Won, seorang tentera kerahan Jepun.

Hasrat Allahyarham untuk bertemu anak-anaknya yang ditinggalkan di negara ini sebelum ini termakbul melalui inisiatif stesen penyiaran Korea Broadcasting System (KBS) apabila beliau ditemukan dengan Ramlah, Jelani, cucunya, Ahmad Onn, 43, dan menantu, Siti Zainab Noor, 37, di studio KBS di Seoul pada 18 Julai 2007 menerusi program "Love in Asia".

Pada 5 September 2007, warga emas itu kemudian pulang ke negara ini untuk bertemu keluarganya dan kembali semula ke Korea Selatan pada 13 September 2007.

Sementara itu, Jelani ketika ditemui berkata, beliau dan seluruh ahli keluarga bersyukur kerana jenazah ibunya dapat disemadikan di sini seperti yang dihasrat ibunya.

"Terima kasih kepada semua pihak yang bersusah-payah menguruskan penghantaran jenazah ibu saya. Raya ini amat bermakna sekurang-kurangnya kami dapat melawat pusara ibu kami pada hari raya kali ini," katanya. - Bernama

REF : http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Wednesday/Mutakhir/20090916214422/Article/index_html

Saturday, September 5, 2009

Khalid kena boo

Oleh Wan Jailani Razak dan Nor Hatina Shuib
bminggu@bharian.com.my


PENDUDUK Seksyen 23 Shah Alam melepaskan geram kepada Abdul Khalid yang hadir pada sesi dialog untuk memberi penjelasan mengenai isu pemindahan kuil di Dewan Bankuet, Wisma MBSA, semalam.

Pemindahan kuil Seksyen 19 dibeku sehingga lokasi baru ditemui

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di'boo' lebih 200 penduduk Seksyen 23 yang menyertai sesi dialog di Dewan Bankuet, Wisma MBSA, di sini, semalam ketika menjelaskan isu pemindahan kuil dari Seksyen 19 ke Seksyen 23.

Selain beliau, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Tiga, Rodziah Ismail turut di'boo' lebih 10 kali oleh penduduk terbabit yang mendakwa kerajaan negeri lambat bertindak dan hanya mahu berdialog selepas ia menjadi isu nasional.

Ahli Parlimen Shah Alam yang bangun mahu memberi penjelasan berhubung perkara sama tidak diberi langsung peluang bercakap, sebaliknya disuruh duduk oleh penduduk kerana tiada ruang disediakan untuk beliau berucap.


Malah, ada penduduk yang mengacah untuk membaling kasut sebagai tanda protes kepada ketiga-tiga pemimpin Pakatan Rakyat itu.

Ketika majlis dibuka kepada penduduk untuk bertanyakan soalan, seorang demi seorang tampil melepaskan geram kepada kerajaan Pakatan Rakyat Selangor yang didakwa lambat memberikan reaksi untuk berbincang.

Menteri Besar terpaksa memberhentikan majlis berkenaan apabila seorang penduduk yang menyokong kuil berkenaan dipindahkan ke Seksyen 23 membangkitkan soal azan lima kali sehari yang membangkitkan kemarahan penduduk.

SEORANG daripada penduduk Seksyen 23 ditenteramkan orang ramai selepas berlaku perang mulut dengan penguat kuasa MBSA di Dewan Banquet MBSA, Shah Alam, semalam.

Pada sidang akhbar khas di kediaman rasminya selepas itu, Abdul Khalid mengumumkan cadangan pemindahan kuil itu dibekukan sehingga satu lokasi baru lebih sesuai ditemui.

Katanya, cadangan itu terpaksa dikaji semula selepas mendengar rintihan dan protes penduduk Seksyen 23 dalam dialog berkenaan.

Sehubungan itu, beliau mahu masyarakat di situ tidak lagi membangkitkan isu berkenaan sehingga kerajaan negeri mencari penyelesaian terbaik bagi mengatasinya.

"Kita mendengar pandangan bukan saja daripada masyarakat Islam, tetapi juga Hindu yang bermastautin di Seksyen 23. Kita prihatin keinginan mereka untuk mendapat sebuah kuil di kawasan itu tetapi ini bukan mudah diselesaikan.

"Bagi langkah seterusnya, kita akan berbincang dengan Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) untuk mengenal pasti satu lagi tempat yang sesuai dan boleh diterima Jawatankuasa Kuil Seksyen 19 dan diterima penduduk di sekitar seksyen itu.

"Ia akan dilakukan seberapa segera sebab kita rasa masalah pemindahan kuil ini mesti diselesaikan. Kalau tidak ia akan berpanjangan," katanya.

Sejam sebelum itu, pergaduhan hampir tercetus di dalam dewan di antara lebih 200 penduduk Seksyen 23 dengan wakil kerajaan negeri dan sekumpulan wakil komuniti India yang menyokong pemindahan kuil ke kawasan itu.

Sesi dialog bermula kira-kira jam 10.10 pagi dengan perang mulut antara penduduk dan penguat kuasa Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) apabila anggota terbabit tidak membenarkan dua warga emas dari kawasan itu memasuki dewan.

Kekecohan kedua timbul apabila beberapa penduduk menghalau keluar empat anggota unit amal Pas yang berada di dalam dewan kerana mereka bukan penduduk Seksyen 23.

Sebaik Abdul Khalid, Khalid dan Rodziah memasuki dewan, mereka di'boo', selain penduduk enggan mendengar taklimat yang mahu disampaikan Datuk Bandar Shah Alam, Mazalan Md Noor mengenai pembangunan Shah Alam dengan membuat bising dan berkeras mahu mendengar keputusan Menteri Besar mengenai isu pemindahan kuil.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Bantahan Kuil Seksyen 23, Mahayuddin Manaf, ketika ditemui, berkata tujuan penduduk menghadiri dialog untuk mencari jalan penyelesaian, selain menyuarakan bantahan terhadap pembinaan kuil di kawasan perumahan mereka.

"Hari ini penduduk hadir dan menyuarakan kemarahan mereka. Sejak Mei lalu hingga sekarang, baru kerajaan negeri panggil ke sini untuk berdialog, itu pun selepas masalah ini menjadi isu nasional," katanya sambil menambah kerajaan negeri sengaja mencetuskan kemarahan penduduk.

Ditanya keputusan yang dibuat Menteri Besar, Mahyudddin berkata pihaknya berharap kerajaan negeri bersungguh-sungguh untuk mencari tapak lain lebih sesuai untuk kuil berkenaan dan bukan di Seksyen 23.
REF : http://www.bharian.com.my/Current_News/BH/Sunday/BeritaUtama/20090905233214/Article

Tuesday, September 1, 2009

Tamrin Jundiy PERKEPIS 2009

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera buat sahabat2 sekalian.

Pada hujung minggu lepas, PERKEPIS (Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak) telah mengadakan Tamrin Jundiy : Perkampungan Generasi Siswa Siswi Intelektual 2009 (PGSI 2009).bertempat di HOME STAY ABBAS, Panglima Seman. Program Ini telah dihadiri oleh penuntut-penuntut IPT sekitar kuching/samarahan, yg telah berlangsung dengan jayanya selama 3 hari tersebut.

Antara aktiviti yang telah dijalankan adalaha seperti berikut :

  1. Taaruf peserta
  2. Tazkirah Subuh : Konsep Hamba Dan Khalifah oleh Ustaz `Afif Iskandar
  3. LDK : Memugar budaya Ilmu, penekanan aspek menyuburkan ilmu
  4. Diskusi 1: Fiqh Ibadah oleh Ustaz Wan Izzuddin
  5. LDK : Kepimpinan Dan Berpersatuan
  6. Diskusi 2 : Pidato Daie Besar oleh Ustaz Hasfa Bakhry
  7. Diskusi 3 : Mahasiswa Dan Kepedulian Sosial oleh Sdri Shamsiah Mahli
  8. Tayangan Video : Badar Al-Qubra
  9. Diskusi 4 : Fiqh Ibadah
  10. Penutupan.
  11. Qasidah selingan setiap aktiviti

Antara intipati yang serba sedikit yang boleh saya ulas adalah berkaitan dengan konsep hamba dan khalifah. Mungkin selama ini kita cuma menyedari bahawa kita sekadar hamba, itu pun entah bagaimanakah ketaatan kita untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut. Dengan runtun rasa hati yang dahagakan maksud sebenar diri kita ini, akhirnya akan memastikan kita benar-benar faham erti hamba dan kemudiannya khalifah. Sebagai tambahannya, bagaimanakah akhlak kita kepada Rasulullah s.a.w, sunnah2 baginda dan sebagainya yang sepatutnya kita cuba untuk mengikutinya. Kerana jika kita sedar akan perkara itu, pasti kita akan berlumba-lumba mengerjakannya, lebih2 lagi dengan fadhilat bulan Ramadhan yang penuh barakah dan rahmat dari Tuhan yang Esa.

Kemudian menyusul isi mahasiswa serta kepedulian kita terhadap perkara ini juga harus kita semak semula. Kerana apa, kerana jika kita berada dalam kelompok manyarakat saya sama, kita akan melihat agenda yang serupa. Namun cuba kita sekilas imbas teman-teman kita, dengan rasa terkejut serta "cultural shock" nya mahasiswa, kita mendapati mereka hanyut dan lalai dalam lembah kemaksiatan, parca-perba masalah sosial yang perlu dibendung, dididik dengan hikmah, serta menyemai kasih saudara yang kuat untuk kita sama-sama membenteras gelodak ini. Kita harus pupuk walaupun dengan memeberi w/pun sedikit nasihat kepada mereka dan istiqamah untuk melunturkannya.

Fiqh ibadah juga mengajar serta mendalami perkara-perkara berkaitan dengan fiqah yang dibincangkan bersama-sama dengan ustaz yang isunya umpama 3 hari 3 malam pasti tak akan habis untuk mengupas hal-hal yang berkaitan. Banyak situasi yang telah dibangkitkan dan untung rasanya berada dalam kelompok tersebut dalam mendalami sedikit sebanyak ilmu fiqh

Banyak lagi yang boleh dikupas dalam program Tamrin Jundiy ini, umpamanya memugar Budaya ilmu yang mengajak kita untuk membawa buku ke mana-mana, sebagai usaha pertama untuk kita berminta untuk membaca dan paling penting adalah berguru. kerana dengan berguru, insyaallah, nntinya guru lah antara penyumbang syafaat kepada muridnya.

Namun, cukup sekadar bibit-bibit intipati ini yang mampu dicoretkan dalam post saya kali ini, Insya Allah, dalam kelapanagan masa yang ada nnti, saya akan berusaha menulis pelbagai lagi isu-isu lain yang boleh dikupas serta dikongsi bersama kepada antum2. sekian sahaja. akhirul kalam.. assalamualaikum w.b.t

SELAMAT MENJALANKAN IBADAH PUASA DAN BEREBUT-REBUT MENGERJAKAN AMAL-IBADAH DALAM BULAN RAMADHAN INI.

p/s: InsyaAllah. kalu ada gambar, saya akan "muat naik" nnti.. syokran.

22 tanda hari kiamat semakin hampir

1. Sembahyang diabaikan (diringan-ringankan).

2. Keinginan nafsu syahwat digalakkan dan berleluasa disebarkan melalui iklan, buku, gambar, risalah atau filem.

3. Penjenayah menjadi pemimpin dan kebanyakannya jahil mengenai agama dan banyak memberi fatwa yang menyesatkan pengikutnya.

4. Perkara benar menjadi salah dan salah menjadi benar. Sukar untuk membezakan perkara halal dan haram kerana yang haram dianggap halal serta sebaliknya.

5. Berbohong menjadi satu keperluan dalam hidup dan menganggap jika tidak berbohong sukar untuk hidup senang.

6. Membayar zakat (harta, perniagaan dan pendapatan) dianggap beban.

7. Orang yang hidup mengikut kehendak agama ditindas dan hati mereka sentiasa merintih kerana maksiat berleluasa tetapi mereka tidak mampu mencegahnya.

8. Turun hujan di luar musimnya dan hujan tidak memberi keuntungan kepada makhluk di muka bumi.

9. Fenomena lelaki berkahwin dengan lelaki (homoseksual) dan perempuan berkeinginan kepada perempuan (lesbian) semakin menjadi-jadi.

10. Perempuan menguasai lelaki dengan memakai ubat guna-guna, sihir dan amalan syaitan lain.

11. Anak-anak mengingkari dan menderhaka ibu bapa (ibu bapa menjadi kuli dan anak menjadi tuan).

12. Kawan baik dilayan dengan kasar, manakala musuh diberi layanan baik. Kawan disangka lawan dan musuh dianggap sahabat serta memusuhi orang yang mengajak berbuat kebaikan.

13. Dosa dipandang ringan malah bangga melakukannya seperti zina, minum arak, bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, meninggalkan sembahyang, mendedahkan aurat dan berjudi.

14. Masjid dihias indah tetapi kosong, terpulau, berkunci dan banyak berlaku kecurian barang masjid yang berharga.

15. Ramai yang sembahyang tetapi munafik dan berpura-pura. Di dalam sembahyang berjanji akan mengikut suruhan Allah tetapi di luar sembahyang melanggar perintahNya,

16. Akan datang golongan manusia dari Barat menguasai mereka yang lemah (iman) dan ramai terpengaruh dengannya seperti mengikut cara mereka berpakaian, bergaul dan suka berpesta.

17. Al-Quran dicetak dengan indah tetapi hanya dijadikan perhiasan dan jarang dibaca serta diamalkan kehendaknya.

18. Amalan riba berleluasa hingga orang alim pun terjebak sama.

19. Darah manusia tidak berharga, sering berlaku pembunuhan, peperangan dan jenayah.

20. Penganut Islam tidak mahu mengamalkan suruhan agama dan tidak mahu membela serta menyebarkannya.

21. Akan bertambah banyak penyanyi wanita (wanita yang tidak beriman adalah senjata syaitan yang baik).

22. Ramai orang kaya pergi umrah dan haji dengan tujuan melancong, yang sederhana pergi untuk berniaga dan yang miskin bermaksud meminta sedekah


REF : .http://azlina.wordpress.com/2005/04/12/22-tanda-hari-kiamat-semakin-hampir/

Bagaimana Ramadhan Bulan Rahmat???

Bulan Ramadhan benar-benar memberikan pulangan yang besar dan ibarat pasar untuk dagangan ke akhirat. Ditamsilkan juga seperti tanah yang subur untuk bercucuk tanam menuju ke sana. Perbuatan yang hidup dan cergas di dalam bulan ini dikiaskan seperti hujan April yang turun pada musim bunga. Bulan ini juga merupakan festival yang amat mulia bagi orang-orang yang mengabdikan diri kepada tuhannya. (The Risale-i Nur Collection, Letters, The Twenty-Ninth Letter).

Seperti yang diungkapkan Bediuzzaman Said Nursi kepada kita melalui kalimat yang indah ini, bulan Ramadhan mempunyai kuasa suci bagi perayaan umat Islam. Umat Islam yang bertakwa dan hidupnya sentiasa mencari keredhaan Allah tidak akan mengabaikan kewajipannya untuk berpuasa sepanjang bulan ini dengan penuh semangat dan keghairahan.

Puasa, seperti yang diwajibkan Allah "Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa" (Surah al-Baqarah: 183) dan "...berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui" (Surah al-Baqarah: 184) merupakan tugas yang tidak ternilai faedahnya bagi umat Islam. Kewajipan yang dilaksanakan oleh semua umat Islam akan meningkatkan semangat perpaduan di kalangan mereka yang bertebaran di serata alam. Kenyataan ini berdasarkan dengan aktiviti yang dilakukan bersama-sama ini sekaligus menguatkan kekuatan spiritual. Nabi Muhammad s.a.w. juga memperincikan kepentingan Ramadhan seperti berikut:

"Hai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang mulia, bulan rahmat... dimana bulan ini mewajibkan kamu berpuasa di siang hari dan sukarela bersolat pada malamnya. Barangsiapa yang mendekati Allah dengan melakukan segala amalan sunat di bulan ini akan menerima ganjaran seperti melakukan amalan wajib di lain hari. Ini merupakan bulan kesabaran dan kesabaran itu imbuhannya syurga. Ini juga bulan sedekah dan bulan dimana rezeki orang beriman bertambah..." (Diriwayatkan Ibn Khuzaymah).

Berpuasa menjadi peluang keemasan bagi orang beriman yang benar-benar takutkan Allah dan kesempatan dimanfaatkan untuk mendekatkan diri pada-Nya. Melaksanakan perintahnya dengan bersabar menahan lapar sepanjang hari selepas melewatkan sahur dan sebelum menyegerakan berbuka menjadi bukti menuntut keredhaan Allah. Disebabkan itulah, orang Islam yang istiqomah mencari keredhaan Allah akan meraikan bulan ini dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan. Sepanjang bulan ini juga umat Islam akan memastikan setiap langkahnya dipenuhi dengan amalan-amalan yang diturunkan Allah selain menunaikan yang diwajibkan.

Tidak kurang juga mereka yang tidak mengamalkan hidup secara Islami di hari lain akan mengubah perilaku dengan berpuasa sepanjang Ramadhan. Ini kerana mereka percaya Allah akan membersihkan dan menyucikan kesalahan mereka dengan menunaikan kewajipan ini. Dengan itu, secara tidak langsung bulan ini bermakna seseorang itu akan mendekati agamanya dan meninggalkan perbuatan buruk yang dilakukannya.

Bulan ini juga sesungguhnya telah menurunkan kadar jenayah dengan peratusan yang tinggi di seluruh negara Islam. Penipuan, pengkhianatan, fitnah dan umpat mengumpat akan ditinggalkan kerana mereka menyedari akan larangan ketika berpuasa. Semangat dan keazaman mereka untuk berfikir dan melakukan perbuatan baik juga meningkat. Dalam erti kata lain, berpuasa seperti memandu mereka untuk berfikir sesuatu yang tidak pernah terlintas langsung di minda mereka. Bagi sesetengah individu pula, bulan ini digunakan untuk berehat sambil melakukan amal yang soleh dan perbuatan mulia.

Di dalam kalimat yang lain, Bediuzzaman Said Nursi menerangkan bagaimana semua pancaindera orang berpuasa beralih arah dalam pengabdian:

Kejayaan yang bermakna ketika berpuasa ialah dengan menjadikan semua pancaindera dan organ seperti mata, telinga, hati, dan fikiran turut sama berpuasa bersama-sama perut. Dengan ini akan mengelakkannya dari melakukan perkara yang sia-sia dan mendorongnya melakukan amalan pengabdian.

Salah satu hikmah dari berpuasa ialah membolehkan seseorang itu menzahirkan kesyukuran di atas segala rahmat yang Allah limpahkan. Musibatlah bagi mereka yang menggunakan sewenangnya rahmat Allah tetapi tidak tahu untuk berterima kasih pada yang memberi. Bagi mereka semua rahmat ini merupakan hak yang memang patut diterimanya. Allah banyak menyarankan kepada hamba-Nya di dalam Al-Quran supaya sentiasa bersyukur di atas rahmat yang dikurnai-Nya. Allah juga berjanji akan melipatgandakan rahmat bagi mereka yang bersyukur.

Orang yang berpuasa juga akan dilindungi Allah dari segala hasutan syaitan untuk melupakan manusia dari bersyukur. Mereka yang tidak pernah merenung untuk berfikir berapa banyak kurniaan yang telah Allah turunkan akan mula mengucapkan syukur berulang kali di atas segala peluang dan kesihatan yang dikecapinya. Bediuzzaman Said Nursi megatakan bahawa berpuasa di bulan Ramadhan adalah "kunci kepada kebenaran, keikhlasan, kemuncak dan kesejagatan syukur".

Tambahan pula, mereka yang berpuasa akan merasai betapa kerdilnya dirinya di hadapan Allah dan memahami betapa perlunya dirinya kepada Allah. Segala desakan nafsunya menjadi lemah dan kesombongannya bertukar luntur. Memetik dari buku Bediuzzaman Said Nursi:

Bulan Ramadhan akan mengubah jiwa naluri seseorang. Dari sekaya-kaya menjadi semiskin-miskin kerana memahami bahawa harta itu bukan miliknya malah kepunyaan semua orang. Dirasakan juga dirinya tidaklah merdeka tetapi adalah hamba. Diketahui sekiranya tidak diterima sebarang arahan, tidak akan berupaya melakukan sebarang kerja mudah dan senang ibarat tidak dapat menyentuhkan tangan ke dalam air.

Selain pelbagai faedah yang diperolehi dari berpuasa, kesabaran juga antara karakter yang boleh dipupuk dan meyakini kesengsaraan itu mendidik untuk memajukan seseorang. Sebab itulah Bediuzzaman Said Nursi mengatakan: "puasa itu merupakan penawar bagi mereka yang kurang kesabaran dan kurang ketahanan walaupun digabungkan masalah dua orang dalam satu individu". Semua ganjaran yang Allah janjikan akan dikurniakan bagi mereka yang memenuhi kewajipan dengan berpuasa untuk meningkatkan keimanan kepada-Nya. Semua ganjaran ini merupakan balasan di atas ketaatan kepada agama yang dilakukan dengan penuh semangat walaupun orang lain tidak tahu betapa payahnya ketika berhadapan dengan kelaparan ini.Apa yang dijelaskan tidaklah merangkumi semua faedah yang diperolehi dari bulan Ramadhan dan puasa. Ada banyak lagi kebaikan yang tidak kita ketahui atau tidak dihargai tetapi Allah tetap mengurniakannya pada kita di sebalik kewajipan puasa itu.

REF : http://www.harunyahya.com/malaysian/artikel/ramadan.php