BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, September 1, 2009

Tamrin Jundiy PERKEPIS 2009

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera buat sahabat2 sekalian.

Pada hujung minggu lepas, PERKEPIS (Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Sarawak) telah mengadakan Tamrin Jundiy : Perkampungan Generasi Siswa Siswi Intelektual 2009 (PGSI 2009).bertempat di HOME STAY ABBAS, Panglima Seman. Program Ini telah dihadiri oleh penuntut-penuntut IPT sekitar kuching/samarahan, yg telah berlangsung dengan jayanya selama 3 hari tersebut.

Antara aktiviti yang telah dijalankan adalaha seperti berikut :

  1. Taaruf peserta
  2. Tazkirah Subuh : Konsep Hamba Dan Khalifah oleh Ustaz `Afif Iskandar
  3. LDK : Memugar budaya Ilmu, penekanan aspek menyuburkan ilmu
  4. Diskusi 1: Fiqh Ibadah oleh Ustaz Wan Izzuddin
  5. LDK : Kepimpinan Dan Berpersatuan
  6. Diskusi 2 : Pidato Daie Besar oleh Ustaz Hasfa Bakhry
  7. Diskusi 3 : Mahasiswa Dan Kepedulian Sosial oleh Sdri Shamsiah Mahli
  8. Tayangan Video : Badar Al-Qubra
  9. Diskusi 4 : Fiqh Ibadah
  10. Penutupan.
  11. Qasidah selingan setiap aktiviti

Antara intipati yang serba sedikit yang boleh saya ulas adalah berkaitan dengan konsep hamba dan khalifah. Mungkin selama ini kita cuma menyedari bahawa kita sekadar hamba, itu pun entah bagaimanakah ketaatan kita untuk melaksanakan tanggungjawab tersebut. Dengan runtun rasa hati yang dahagakan maksud sebenar diri kita ini, akhirnya akan memastikan kita benar-benar faham erti hamba dan kemudiannya khalifah. Sebagai tambahannya, bagaimanakah akhlak kita kepada Rasulullah s.a.w, sunnah2 baginda dan sebagainya yang sepatutnya kita cuba untuk mengikutinya. Kerana jika kita sedar akan perkara itu, pasti kita akan berlumba-lumba mengerjakannya, lebih2 lagi dengan fadhilat bulan Ramadhan yang penuh barakah dan rahmat dari Tuhan yang Esa.

Kemudian menyusul isi mahasiswa serta kepedulian kita terhadap perkara ini juga harus kita semak semula. Kerana apa, kerana jika kita berada dalam kelompok manyarakat saya sama, kita akan melihat agenda yang serupa. Namun cuba kita sekilas imbas teman-teman kita, dengan rasa terkejut serta "cultural shock" nya mahasiswa, kita mendapati mereka hanyut dan lalai dalam lembah kemaksiatan, parca-perba masalah sosial yang perlu dibendung, dididik dengan hikmah, serta menyemai kasih saudara yang kuat untuk kita sama-sama membenteras gelodak ini. Kita harus pupuk walaupun dengan memeberi w/pun sedikit nasihat kepada mereka dan istiqamah untuk melunturkannya.

Fiqh ibadah juga mengajar serta mendalami perkara-perkara berkaitan dengan fiqah yang dibincangkan bersama-sama dengan ustaz yang isunya umpama 3 hari 3 malam pasti tak akan habis untuk mengupas hal-hal yang berkaitan. Banyak situasi yang telah dibangkitkan dan untung rasanya berada dalam kelompok tersebut dalam mendalami sedikit sebanyak ilmu fiqh

Banyak lagi yang boleh dikupas dalam program Tamrin Jundiy ini, umpamanya memugar Budaya ilmu yang mengajak kita untuk membawa buku ke mana-mana, sebagai usaha pertama untuk kita berminta untuk membaca dan paling penting adalah berguru. kerana dengan berguru, insyaallah, nntinya guru lah antara penyumbang syafaat kepada muridnya.

Namun, cukup sekadar bibit-bibit intipati ini yang mampu dicoretkan dalam post saya kali ini, Insya Allah, dalam kelapanagan masa yang ada nnti, saya akan berusaha menulis pelbagai lagi isu-isu lain yang boleh dikupas serta dikongsi bersama kepada antum2. sekian sahaja. akhirul kalam.. assalamualaikum w.b.t

SELAMAT MENJALANKAN IBADAH PUASA DAN BEREBUT-REBUT MENGERJAKAN AMAL-IBADAH DALAM BULAN RAMADHAN INI.

p/s: InsyaAllah. kalu ada gambar, saya akan "muat naik" nnti.. syokran.

0 comments: